Saturday 8 September 2012

1. Migrasi penduduk dari luar bandar ke luar bandar berlaku antara negeri atau dalam negeri dan juga dikenali sebagai migrasi antara desa.
2. Migrasi ini biasanya berlaku hasil daripada rancangan pembangunan tanah yang dirancangkan oleh agensi-agensi kerajaan seperti:
(a) Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (FELDA)
(b) Lembaga Kemajuan Johor Tenggara (KEJORA)
(c) Lembaga Kemajuan Pahang Tenggara (DARA)
(d) Lembaga Kemajuan Terengganu Tengah (KETENGAH)
(e) Lembaga Kemajuan Kelantan Selatan (KESEDAR)
3. Agensi-agensi ini dapat memajukan kawasan luar bandar dengan membuka tanah-tanah untuk tujuan pertanian.
4. Rancangan pembangunan tanah di kawasan luar bandar bertujuan untuk:
(a) Menggalakkan migrasi penduduk dari kawasan luar bandar yang kurang maju ke kawasan luar bandar di bawah rancangan pembangunan tanah.
(b) Membasmikan kemiskinan dan mengimbangkan pembangunan ekonomi di kawasan luar bandar.
5. FELDA merupakan agensi kerajaan yang paling berjaya meningkatkan migrasi penduduk antara desa.
6. Faktor-faktor yang mempengaruhi migrasi penduduk dari luar bandar ke luar bandar ialah:
(a) Peluang pekerjaan
(b) Ancaman komunis
(c) Dasar kerajaan
(d) Melanjutkan pelajaran
(e) Mengikut keluarga
7. Penduduk dari luar bandar berhijrah ke kawasan luar bandar yang bertanih subur untuk mengusahakan tanah kerana kawasan asal mereka tiada peluang pekerjaan.
8. Semasa Zaman Darurat di Malaysia, ramai penduduk luar bandar berhijrah ke luar bandar yang selamat atau di bawah perlindungan kerajaan kerana ancaman komunis mengurangkan keselamatan mereka.
9. Pihak kerajaan telah berkerjasama dengan agensi-agensi untuk membangunkan kawasan luar bandar. Oleh itu, rancangan pembangunan tanah di adakan di kawasan-kawasan luar bandar di Malaysia.
10. Kawasan yang diadakan ini mempunyai kemudahan asas yang lengkap dan sekolah untuk kanak-kanak belajar.
11. Terdapat juga institusi pengajian tinggi yang dibina di kawasan luar bandar di Malaysia seperti Universiti Utara Malaysia di Sintok dan Universiti Utara Malaysia di Bota. Golongan pelajar yangh ingin melanjutkan pelajaran di institusi-institusi ini bermakna mereka terpaksa berhijrah ke kawasan luar bandar.
12. Bagi ibu bapa yang bertukar tempat kerja dari sesuatu kawasan luar bandar ke luar bandar yang lain, mereka akan memindahkan seluruh ahli keluarga mereka ke kawasan baru untuk memulakan kehidupan baru.

No comments:

Post a Comment